Algemeen

Actief Zorg ontvangt PREZO keurmerk

Coronacrisis of niet, op 12 maart stond bij ons de PREZO-audit op het programma. Een belangrijke dag, want we konden het PREZO-keurmerk verdienen. Hiermee laten we zien dat onze klanten tevreden zijn, iets waar wij dagelijks met zijn allen aan werken.

Na een lange dag kregen we verlossende woorden: grote complimenten voor Actief Zorg! Begeleiding heeft het keurmerk voor het eerst behaald en het keurmerk van Verpleging & Verzorging wordt verlengd. Daarbij kregen we als organisatie een mooi compliment van een van de auditoren: “Als ik straks iets mankeer en thuis hulp nodig heb, dan wil ik Actief Zorg aan mijn bed.” Wij spraken met Eva Leemhuis, projectcoördinator van PREZO en adviseur Kwaliteit & Beleid.

 

Wat laten wij met dit keurmerk zien?

“PREZO kijkt vooral naar de ervaring die de klanten hebben. Zijn zij tevreden? Vinden zij dat zij inbreng hebben? Voelen zij zich prettig bij ons? Maar ook: ervaren klanten dat zij zelf keuzes kunnen maken? Het keurmerk richt zich dus minder op protocollen, systemen of richtlijnen. Aangezien wij geslaagd zijn, kunnen we stellen dat de klanten tevreden zijn. Dat wij goed bezig zijn met kwaliteit van zorg. Maar het laat ook zien dat we goed kunnen reflecteren en verbeteren: waar kan het nog beter en hoe pakken we dat aan?”

 

Hoe bereid je zo’n audit voor?

“In november ben ik gestart, ik nam het over van een collega. De wijkverpleegkundigen hadden samen aan de hand van Prezo de verbeterpunten doorgenomen. Afdeling Kwaliteit & Beleid heeft geholpen om hier per team een kwaliteitsplan voor op te stellen.
We zetten PREZO niet alleen in als keurmerk, maar ook als kwaliteitssysteem achter onze zorgverlening. Wanneer lever je nou kwaliteit van zorg? Daar heb je een handboek voor nodig en PREZO helpt daarbij. Daarna hebben Betty en ik alle afdelingen gesproken, van P&O tot directie, om te zien hoe ver iedereen stond m.b.t. de kwaliteitseisen van PREZO. En wat er eventueel nog voorbereid moest worden. Begeleiding heeft overigens alles zelf gedaan, met manager Betty Verhagen als kartrekker.”

 

Ben je ergens tegenaan gelopen?

“Er waren gelukkig geen verrassingen. Zorgdossiers kunnen áltijd beter. Door met het ECD van ONS Nedap te gaan werken kunnen de zorgdossiers makkelijker op afstand beoordeeld en bijgehouden worden. Met dit programma ondervangen we de belangrijkste verbeterpunten.”

 

Wat is jouw rol geweest?

“In mijn rol als projectleider heb ik vooral veel informatie verzameld, verbinding gezocht en georganiseerd. Hoewel het niet mijn taak was om in de uitvoering te zitten, heb ik wel meegeholpen met een audit op de zorgdossiers. Ook hebben we  met de afdeling Kwaliteit & Beleid een verbeterbord gemaakt. Hier verzamelen we verbeterpunten en beschrijven de acties. Het bleek bijvoorbeeld dat onze zorgverleners regelmatig worden gestoord tijdens het delen van medicatie. Dit is door de aandachtsfunctionarissen Medicatieveiligheid opgepakt door een papieren bordje te laten ontwikkelen waarop staat: ”Even niet storen aub. Uw medicatiezorg vraagt mijn aandacht”. Deze wordt binnenkort ingezet, en daarna gaan we evalueren of het ook resultaat oplevert.”

 

Hoe was de dag van de PREZO?

“Ik was vrij rustig want ik had vertrouwen. We hebben goede zorgverleners die met liefde hun werk doen. Dat is precies wat klanten belangrijk vinden. Bovendien weten we van te voren waar ze op letten, en hadden we de audit nauwkeurig voorbereid. Er waren die dag vijf auditoren, die allemaal in de wijken werden opgevangen. Door een wijkverpleegkundige en een manager óf iemand van Kwaliteit & Beleid. Ik zat zelf met een collega in Tilburg. Eigenlijk was ik meteen gerustgesteld toen ik de auditor ontmoette; we hadden een leuk gesprek, zij werkte vroeger ook in de thuiszorg. Toen dacht ik: volgens mij zit het wel goed.”

 

Hadden de auditoren nog concrete punten?

“De VIM-meldingen verdienen aandacht. Dit betekent: Veilig Incident Melden. Het is een methode om incidenten te onderzoeken. Een melding doen is namelijk één ding, maar wat gebeurt er daarna? De meldingen worden nu wel geregistreerd en de teams bespreken deze samen. Ook zetten zij acties uit. Maar we kunnen nog beter organisatiebreed analyses maken. Hier schaffen we nu een tool voor aan, waardoor wij in het vervolg elke melding analyseren in ons gezamenlijke documentmanagementsysteem. Verder heeft Actief Zorg goed inzichtelijk waar onze kracht en uitdagingen zitten.”

 

Hoe kijk je terug op de audit?

“Ik was blij toen we de champagne mochten openmaken! Iedereen heeft hard gewerkt, ik heb het eigenlijk alleen bij elkaar gebracht. De auditoren waren tevreden, wat betekent dat de klanten ook tevreden zijn en daar doen we het voor! Dat zie je ook terug op www.zorgkaart.nl ; daar krijgen we een 8,6 van onze klanten. Met behulp van ONS Nedap kunnen we deze beoordeling up to date houden, door klanten doorlopend te vragen om reviews. Dat is belangrijk, want wij willen te allen tijde dat onze klanten tevreden zijn, en weten waar we eventueel op kunnen verbeteren.”

Logo PREZO keurmerkhouder.jpg