Nieuws

Boeijend Huys: vier maanden na de overname

Op 31 augustus werd Actief Zorg officieel eigenaar van Boeijend Huys Zorg; intramurale, kleinschalige zorg met vier pijlers: liefde, passie, respect en veiligheid. Na de overname was het team even bang dat dit zou veranderen, inmiddels zien ze de samenwerking met vertrouwen tegemoet. Verzorgende Tessa Glijn: “Ik denk dat we qua financiën en professionalisering veel aan Actief Zorg gaan hebben.”

Aan de Bosscheweg in Berkel-Enschot doemt bij nummer 104 een prachtig herenhuis op, omgeven door groen en afgesloten met hekwerk en een poort. Als er geen informatiebord zou hangen, dan zou je denken dat het om een ‘gewone villa’ gaat. En dat is precies de bedoeling! Locatieverantwoordelijke Jolijn Schroijen: “Het personeel is echt te gast bij de twaalf mensen die hier wonen. Zij bepalen wanneer ze uit bed willen, of ze een rondje willen wandelen en wat voor beleg ze op hun brood lusten. Wij passen ons aan op het ritme van de bewoners.” Boeijend Huys is de grootste en eerste vestiging van Boeijend Huys Zorg. In Oosterhout zit een tweede vestiging: Ooster Huys.

Geldzorgen

Sinds de start in 2013 is Boeijend Huys uitgegroeid tot een thuis voor twaalf dementerende bewoners. Met drie medewerkers per shift is de personeelsbezetting ruimer dan gemiddeld. “Dat past bij onze visie, maar financieel gezien was dit vanaf het begin lastig kloppend te krijgen”, vertelt Tessa. Ze is net zoals Jolijn al vanaf de oprichting betrokken bij Boeijend Huys; eerst als vrijwilliger, inmiddels als Verzorgende IG. “Soms gaven we al vijf maanden zorg, maar was er nog steeds geen PGB-budget overgemaakt. Het was een worsteling om enerzijds alles klein te houden en anderzijds rond te komen.” Jolijn: “Toch was het faillissement een shock voor ons. Er volgde een maand lang onzekerheid, waarin ook een collega van ons plotseling overleed. Hij was kerngezond en pas 22 jaar. Dat hakte er enorm in, maar relativeerde tegelijkertijd onze situatie: het kan dus echt erger. Wij bleven ons wel zorgen maken: wat moet er nu gebeuren met onze bewoners, het huis en personeel?”

Oog op de toekomst

Na een maand werd Actief Zorg bekend als nieuwe eigenaar. Dat maakte het team in het begin een beetje huiverig. Tessa: “Wij waren bang dat we veel groter zouden worden en onze pijlers kwijt zouden raken, waar we juist zo achter staan.” Gelukkig werden veel zorgen al gauw weggenomen. Jolijn prijst de manier waarop Actief Zorg met de overname om is gegaan: “Een dag na de overname werd een medewerkersbijeenkomst georganiseerd, waar mede-eigenaar Hans Smit ook bij was. De bijeenkomst stelde me vrijwel meteen gerust; ik merkte dat ook hier een familiegevoel leefde. Bovendien bleek Actief Zorg qua visie dicht bij ons te staan.” Ook de benadering beviel Jolijn: “Ze vertelden meteen dat er voorlopig niets gaat veranderen. Ze vroegen waarmee ze ons konden helpen. Met een open blik kwamen ze een kijkje nemen: wat gebeurt er bij jullie? Wat kunnen wij doen om te helpen en hoe bewaren we de rust? Dat was fijn, want wij moesten als team herschikken omdat er met de vorige eigenaren twee belangrijke en betrokken mensen wegvielen. Ook de overleden collega wordt intens gemist. Om hem te herdenken hebben we in het huis een altaartje voor hem ingericht.” De familie van bewoners werd overigens ook niet vergeten door Actief Zorg: vlak na de medewerkersbijeenkomst volgde er eentje voor familie.

Nieuw bloed

Hoewel het overlijden van hun dierbare collega nog niet is verwerkt, zijn nieuwe collega’s wat Jolijn en Tessa betreft van harte welkom. Tessa kan haar werkplek alleen maar aanprijzen: “Ondanks dat we allemaal een eigen taak hebben, runnen we samen het huis. Ik ben verzorgende, maar doe ook het huishouden. Verder besteden we veel aandacht aan dagbesteding voor de bewoners en persoonlijke groei voor de medewerkers. Jolijn: “Absoluut! We hebben veel mensen zien groeien, onze relatief veilige omgeving speelt daarin zeker een rol.” Jolijn merkt dat Actief Zorg van hen wil leren en dat stemt haar optimistisch over de samenwerking: “Wij zijn blij onderdeel te zijn van een organisatie die luistert en meedenkt. Dat geeft vertrouwen. Wij voelen ons thuis bij Actief Zorg!”

Boeijend Huijs 1.jpg
Boeijend Huijs 3.jpg