

Een glimlach en praatje doen wonderen
Manjel (54) werkt al 30 jaar in de thuiszorg. Eerst 23 jaar bij een andere organisatie en nu al 7 jaar als verzorgende bij Actief Zorg. Haar liefde voor de zorg begon al op jonge leeftijd, toen ze haar oma en moeder vaak hielp. “Zorgen zit in mijn hart,” vertelt Manjel.
Een kijkje in het werk van Manjel
Voordat Manjel haar werkdag begint, bekijkt ze thuis haar zorgroute en de zorgplannen van haar klanten. “Daarin staat wat ik moet doen en of er bijzonderheden zijn.” Daarna rijdt ze naar haar eerste klant.
Manjel doet verschillende dingen in haar werk. Ze helpt klanten bij de dagelijkse verzorging zoals wassen, aankleden, steunkousen aantrekken en medicatie toedienen. “Ik hou van de afwisseling en vind het leuk dat ik zo veel klanten op een dag zie.”
Soms merkt Manjel dat ze meer tijd nodig heeft bij een klant. “Dan neem ik die tijd ook. Ik wil niet gehaast mijn werk doen en juist aandacht hebben voor de klant.” Soms blijft ze wat langer als een klant zijn verhaal kwijt wil. “We zijn er ook om te luisteren. Ik loop liever 5 minuten uit dan dat ik meteen wegga.”
Klanten stimuleren om zelfstandig te blijven
Manjel vindt het belangrijk dat klanten zo veel mogelijk zelf blijven doen. “Bij het wassen laat ik klanten eerst zelf proberen hun gezicht of lichaam te wassen. Als dat niet lukt, help ik natuurlijk.” Ook zoekt ze naar oplossingen om klanten zelfstandiger te maken. “Met een hulpmiddel lukte het een klant weer zelf haar sokken aan te trekken. Nu heeft ze geen zorg meer nodig.”
Kleine momenten die veel betekenen
Voor Manjel maken de kleine momenten haar werk extra mooi. “Als klanten naar een verzorgingstehuis verhuizen, ga ik soms nog op bezoek. Dat waarderen de mensen enorm. En ik vind het zelf ook heel fijn, zeker als ik lang bij iemand ben geweest.”
Zorg met aandacht en warmte
Manjel doet haar werk met aandacht en warmte. “Goede zorg betekent voor mij: vrolijk zijn, de tijd nemen en een praatje maken. Daarmee maak je écht verschil.”