

Van Zorg naar Zelfredzaamheid
Hoe zorgen wij ervoor dat alles goed geregeld is voor klanten, ook wanneer onze zorgmedewerkers er niet zijn? In de rubriek 'Van Zorg naar Zelfredzaamheid' delen we verhalen over hoe wij onze klanten nóg beter kunnen helpen. Juist niet door nog meer uit handen te nemen, maar door de zelfredzaamheid te vergroten. Deze keer vertelt Annette (50) haar verhaal: "Met hulpmiddelen kan ik zelf de dag starten."
“Als vrouw van net vijftig jaar oud sta ik midden in het leven. Ik houd van tijd spenderen met vriendinnen en buiten zijn in de natuur. Ook thuiskomen in mijn eigen appartement vind ik fijn, het is mijn veilige plek.”
“Actief Zorg heeft samen met mij gekeken naar alternatieven. Hoe kan ik zelfstandig blijven douchen, maar wél veilig? Ze kwamen toen met het idee van een douchestoel. Dat vond ik eigenlijk niet zo fijn; in mijn hoofd moest zo’n stoel helemaal bevestigd worden en zou het zo definitief zijn. Ik zag zo’n in- en uitklapbare stoel voor me."
“Ik houd van het leven, maar mijn lichamelijke problemen maken het soms lastig.”
"Het tweede alternatief klonk al veel beter: een losse stoel. Ik wist niet dat het mogelijk was. Ik heb samen met iemand van Actief Zorg het internet afgestruind en op bol.com een stoel aangeschaft."
"Het bleek de perfecte tussenoplossing voor mij. Ik kon hem gebruiken wanneer ik hem nodig had. Bovendien heb ik zo de zorg nog een tijdje kunnen uitstellen."
"Doordat Actief Zorg mij stap voor stap heeft begeleid in dit proces, heb ik voor mijn gevoel ten alle tijden de regie kunnen houden. De professionele zorg is zo beperkt gebleven.“
