Op bezoek bij meneer van Lieshout met Joyce Saris

Geluk is…aandacht voor elkaar.

Na een ziekenhuisopname kon Tilburger Henk van Lieshout wel een steuntje in de rug gebruiken. Via de transferverpleegkundige van het ziekenhuis werd hij gewezen op Actief Zorg. Henk had eerder een vervelende ervaring gehad met hulp bij hem thuis. Nu is hij erg enthousiast. “Bij Actief Zorg staat de M voor Mensen”, vertelt hij. “Dat was bij mijn vorige aanbieder anders. De M stond daar voor Minuten en dan het liefst zo weinig mogelijk.

“Geluk is voor iedereen anders. We kijken niet alleen naar de hulpvraag. We willen vooral weten waar iemand behoefte aan heeft.”

Na een scheiding in 2008 stond Henk er alleen voor. “Door de verwikkelingen tijdens de scheiding en financiële afhankelijkheid van een uitkering bleven er weinig mensen over. Ik raakte steeds meer teruggetrokken. Door mijn COPD ben ik snel buiten adem en kon ik niet goed meer deelnemen aan activiteiten. Op den duur haakten mensen in mijn omgeving af. Een ziekenhuisopname eind 2018 zorgde dat ik echt hulp moest accepteren. Vlak voor kerst werd ik ontslagen uit het ziekenhuis. ” Tussen kerst en nieuwjaar mailde ik Actief Zorg, om te informeren of zij wat voor me konden betekenen. Op dat moment had ik geen overzicht meer in mijn leven. Joyce kwam al op oudejaarsdag. Dat had ik niet verwacht rond de feestdagen.”

Joyce Saris werkt als begeleider en klantondersteuner voor Actief Zorg. Ze komt bij mensen thuis die een steuntje in de rug kunnen gebruiken en brengt door middel van een persoonlijk gesprek de situatie van de persoon in kaart. “We kijken niet alleen naar de hulpvraag, maar naar de totale situatie. We willen vooral weten waar iemand behoefte aan heeft. We vragen door. Waar wordt iemand weer gelukkig van en hoe kunnen we daaraan bijdragen. Soms is een telefoontje naar een buurthuis voldoende, maar soms is er net wat meer nodig.”

Samen werken aan geluk

Ze vertelt verder: “Geluk staat centraal bij Actief Zorg. Geluk is natuurlijk voor iedereen anders. Voor Henk zit geluk in zijn dieren en in oprecht persoonlijk contact. Dat laatste ontbrak op dat moment en hij had weinig vertrouwen meer in mensen. Ik hielp hem met zijn situatie en wensen op papier te zetten. Daarnaast stond ik hem bij met zijn aanvraag en het gesprek bij de gemeente, zodat hij de hulp zou krijgen waar hij echt behoefte aan had. Dat Henk hier niet alleen voor stond, was een eerste geluksmomentje in een lange tijd. Wij helpen Henk letterlijk ‘ruimte maken’ zoals het op orde brengen van de administratie en post. Maar staan vooral naast Henk, om hem het vertrouwen in zichzelf en anderen te hervinden, door samen te doen en te onderzoeken wat wel kan!”

“Ik ben gelukkig met mijn twee papagaaien. Zij zijn alles voor mij”

Henk: “Ik had het gevoel dat er écht naar mij geluisterd werd. Ze sloeg hiermee de spijker op zijn kop. Mijn twee papagaaien, Japie en Kobus, zijn alles voor mij. Ik heb ze al ruim 30 jaar. Het was dus belangrijk dat er iemand kwam die ook van dieren houdt. Ik werd voorgesteld aan Rod, een begeleider van Actief Zorg. Zij komt nu wekelijks bij mij over de vloer. We hebben echt een klik. De tweede keer dat ze kwam, nam ze een kaart voor me mee. De tekst die ze schreef, raakte mij enorm. Nog steeds laat ik een traan als ik eraan denk. Toen wist ik: ‘Ja, deze mensen gaan mij echt helpen en willen het beste voor mij’. Ik vind het heel goed dat Actief Zorg werkt vanuit Geluk. Er wordt samengewerkt met de klant. Het is niet: ‘Zo gaan we het doen.’ Maar juist: ‘hoe wilt u het?’, ‘waar wordt u gelukkig van?’. Ze nemen niet alles uit handen maar kijken juist naar wat je nog wel zelf kan. Ze ondersteunen en nemen niet over. Daarnaast is er ook tijd voor een praatje. Altijd!”

DSC_7759 resized.jpg
DSC_7789 resized.jpg
Henk van Lieshout DSC_7763 resized.jpg