Eigen regie over uw zorg met Caren
Eigen regie. Zelf keuzes maken. Het is voor veel mensen een van de belangrijkste voorwaarden voor een gelukkig leven. Als we ouder worden kan het voelen alsof we die regie steeds meer uit handen moeten geven. Regie over uw zorg begint met inzicht. Een digitale en persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO), kan u hierbij helpen. Steeds meer klanten maken hier gebruik van. Wij spraken twee klanten die al enkele jaren een PGO gebruiken als hulpmiddel om de regie te houden over de zorg die zij van Actief Zorg ontvangen. “Het is gewoon ontzettend handig.”
Wat is een PGO?
Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO), is een app of website waar u gratis een kopie kunt opvragen van uw medische gegevens bij aangesloten zorgaanbieders. Hier staan dus al uw gezondheidsgegevens bij elkaar: die van Actief Zorg, eventuele andere zorg-
aanbieders, de huisarts, het ziekenhuis en straks ook van uw apotheek of verloskundige.
Actief Zorg en Caren
Er zijn verschillende PGO’s beschikbaar. Actief Zorg is net als de meeste zorginstellingen aangemeld bij de PGO met de naam ‘Caren’. Dit houdt in dat uw persoonlijke zorgdossier vanuit Actief Zorg voor u zichtbaar is in Caren. Zo krijgen u en eventueel uw dierbaren online inzicht in wie, wat, wanneer komt doen. U staat direct in verbinding met Actief Zorg en eventuele andere zorgaanbieders en met de mensen die u vertrouwt. Dit zorgt voor heldere communicatie, betere afstemming en volledige controle over uw eigen zorg.
“Ik weet precies wie, wat en wanneer”
Meneer Akram krijgt hulp bij het huishouden en persoonlijke verzorging van Actief Zorg. “Ik gebruik Caren voornamelijk voor het inzien van de planning en rapportages. Zo weet ik altijd precies wanneer een zorgmoment plaatsvindt en wie er bij me langskomt. Niet alleen van Actief Zorg, maar ook van Lunet waar ik ook zorg van ontvang. Alles overzichtelijk in één app op mijn telefoon. Dat scheelt een hoop op en neer bellen met de zorgcoördinator, zeker wanneer er iets in de planning wijzigt."
Hoe krijg ik toegang tot Caren?
Om gebruik te maken van Caren heeft u een apparaat nodig met toegang tot internet, zoals een tablet, laptop of mobiele telefoon. Op www.carenzorgt.nl kunt u een account aanmaken. Bij aanvang is dit account leeg. U kunt zelf kiezen welke zorgverleners u aan het account koppelt, om zo inzicht te krijgen in uw zorgdossier en de zorgplanning.
Alleen of samen
U kunt familieleden en mensen die betrokken zijn bij uw zorg toegang geven tot Caren. U kiest zelf met wie u uw zorggegevens deelt en wat zij kunnen zien en beheren. Zo kunt u samen afspraken maken en taken verdelen rondom uw zorg. U kunt ervoor kiezen om de zorg helemaal zelf te beheren, maar u kunt het beheer van Caren ook volledig bij een vertrouwenspersoon neerleggen."
”Mailen, bestellen, betalen ... en nu ook Caren”
Hoe u Caren gebruikt, wat u zelf beheert en wat u liever aan anderen overlaat is dus volledig uw eigen keuze. Leeftijd is daarbij zeker niet altijd bepalend. Mevrouw Verhoeven, 87 jaar: “Ik gebruik mijn iPad overal voor: google, mail, bestellingen, betalen, de belastingaangifte en sinds enkele jaren dus ook voor Caren. Ik heb hulp gehad bij het aanmaken van het account en het koppelen van het zorgdossier van Actief Zorg. De rest kan ik prima zelf. ’s Avonds log ik even in om te zien wat de planning voor de volgende dag is en wie er komt. Wel zo handig!"
Wilt u ook gebruik maken van Caren?
Meld u dan aan op www.actiefzorg.nl/caren. Liever bellen? Dat kan ook. U kunt bij uw contactpersoon bij Actief Zorg aangeven dat u gebruik wilt maken van Caren.
In beide gevallen ontvangt u op korte termijn een e-mail met daarin uw persoonlijke koppelcode voor Caren. In deze email wordt uitgelegd hoe u in een paar eenvoudige stappen een account aanmaakt en Actief Zorg aan dit account koppelt.