Blog

Samen voor goede zorg, in voor- én tegenspoed

De meeste zaken gingen over de tarieven die gemeenten hanteren. Het is niet altijd duidelijk hoe deze worden bepaald. Dat is voor ons als zorgorganisatie een groot probleem. Zonder eerlijke tarieven kunnen we de kwaliteit en continuïteit van onze zorg niet garanderen. Als de kosten niet gedekt worden, komt de toekomst van onze organisatie in gevaar. Dat geldt niet alleen voor ons; ook concullega’s ervaren dit. Soms spannen we zo’n zaak dan ook samen aan.

Transparante tarieven

Niet iedereen binnen Actief Zorg vindt het starten van een rechtszaak een goed idee. Collega’s maken zich zorgen over de relatie met gemeenten. Een begrijpelijke angst, want we zijn van hen afhankelijk. Wij worden gezien en behandeld als commerciële organisatie, maar toch mogen wij de prijs van onze diensten niet zelf bepalen. Dat is soms lastig.

Afgekeurde aanbesteding

We hadden recentelijk een rechtszaak in Tilburg die veel impact heeft gemaakt. Dit ging over een afgekeurde aanbesteding. Wij bieden al twintig jaar zorg in Actief Zorg en bedienen daar het grootste deel van de markt. Met 600 mensen helpen we daar 3000 klanten. De rechter heeft uiteindelijk besloten dat de aanbesteding opnieuw moet. Een enorme opluchting – vooralsnog – voor onze klanten en medewerkers.

Collateral beauty

De steun die wij in de onzekere periode hebben ontvangen was hartverwarmend. Ondanks de onzekerheid over hun eigen toekomst, waren medewerkers betrokken en strijdbaar. Ze bleven rustig en hadden vertrouwen in de goede afloop. Er waren zelfs medewerkers die een petitie hebben gestart, om vervolgens totaal buiten hun comfortzone hierover te vertellen bij Hart van Nederland. De loyaliteit van deze medewerkers laat zien dat zij niet alleen voor zichzelf opkomen, maar voor iedereen die goede zorg verdient.

Sterke banden met concullega's

Ook vanuit andere zorgorganisaties kregen we veel steun. Concullega’s lieten weten dat ze ons niet kwijt willen en dat onze zaak een positieve impact heeft op de hele sector. Dat is bijzonder. Ondanks de lastige periode, zijn het juist deze onderlinge banden die de zorg sterker maken.  
Toch blijft het zo: een rechtszaak is nooit onze eerste keuze. Het kost veel tijd en geld en negatieve energie. Middelen die we liever in zorg steken.

Dank!

Tot slot wil ik met nadruk onze medewerkers en klanten in Tilburg bedanken voor hun vertrouwen en betrokkenheid. Wij gaan alles op alles zetten om de nieuwe aanbesteding perfect in te dienen. Zo zorgen we ervoor dat we kunnen blijven doen waar we goed in zijn: mensen helpen met de beste zorg en ondersteuning. Dank aan iedereen die hier met hart en ziel aan bijdraagt!